divendres, 6 de març del 2015

Elisabeth Eidenbenz

Amb motiu del Dia Internacional de la Dona (el 8 de març) la Biblioteca us recomana una escapada a Elna per descobrir el Museu de la Maternitat que explica la història colpidora i commovedora de l’Elisabeth Eidenbenz.

Elisabeth E. va néixer a Suïssa, el 1913 i va treballar de mestra en diferents col·legis de Suïssa i de Dinamarca fins al 1937, any en què es va traslladar a Burjassot (València) com a voluntària dins de l’Associació d’Ajuda Suïssa als Nens Víctimes de la Guerra. Va col·laborar en les tasques d’ajuda humanitària en la Guerra Civil espanyola, dins de la zona republicana, i immersa en l’èxode l’any 1939 va passar a França on va convertir un palauet abandonat a Elna, la Comarca del Rosselló, a la Catalunya Nord, en una llar de maternitat.

El casalot abandonat va servir d’acollida a les dones embarassades exiliades i Elisabeth E., com a directora, va ajudar a néixer al voltant de 600 nadons. La maternitat d’Elna va funcionar fins l'any 1944.

Actualment l’edifici que va albergar aquestes dones és un Museu auster però molt recomanable, el qual homenatja i rememora la labor que va dur a terme la seva fundadora. 

Podeu trobar més informació d'aquesta història consultant els llibres d’Assumpta Montellà. Concretament, us recomanem: La maternitat d’Elna, bressol dels exiliats (Ara Llibres, 2005). L’autora, recull d’una manera colpidora els records i les experiències de persones nascudes en el centre d’acollida, entre els anys 1939 i 1944 així com unes paraules de la mateixa Eidenbenz. Un dels textos d’inici diu així:  

“Hi havia una mare que no tenia llet i el nen plorava de gana dia i nit. Quan es rendia de tant plorar, s’adormia i ella l’escalfava amb el seu cos. Les mantes que tenien encara estaven xopes d’aquells dies tan dolents de febrer. Quan sortia el sol, enterrava el nadó a la sorra fins deixar-li fora només el caparró. La sorra li feia de manta.
Però al cap d’uns dies el nen es va morir de fred i de gana.

Jo estava embarassada i només de pensar que el meu fill naixeria en aquell infern ja em desesperava.

Després d’unes setmanes, a la barraca d’infermeria del camp vaig trobar la senyoreta Elisabeth o, més ben dit, ella em va trobar a mi.

Em va proposar de parir en una maternitat situada a Elna, allà mateix, al Rosselló.

El dia que va néixer el meu fill a la sala de parts de la Maternitat, no em vaig poder reprimir les llàgrimes.

Tothom es pensava que plorava d’emoció, però només jo sabia que plorava pel nen enterrat a la sorra d’Argelers”.

L'Elisabeth E. és un exemple, com tantes altres dones al llarg de la història, que van lluitar per la igualtat i per aconseguir uns principis que avui ens semblen bàsics i irrenunciables.

A més de la visita al Museu podeu completar la vostra escapada descobrint els voltants d’Elna i la seva comarca, el Rosselló.

Guies de viatge:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies!